7 Langkah Berkesan Mencapai Berat Badan Ideal

Mencapai berat badan ideal adalah impian setiap insan. Kita bukan saja mahukan berat badan yang ideal, malah tubuh badan yang sihat juga amat penting. Jika anda mengambil berat tubuh badan anda, ini langkah-langkah yang patut anda ikuti: 1. Tetapkan berat badan yang anda mahukan. 
Sekiranya anda target mendapatkan berat badan 50kg, set kan dalam minda 50kg. Tapi 'be reasonable'. Jika berat anda 90kg, cuba target 83kg terlebih dahulu untuk mengelakkan stress. Bila anda sudah mencapai 83kg, target pula 75kg. Begitulah seterusnya sehingga anda mendapat berat badan yang paling ideal. 

2. Imagine diri anda bahawa anda sudah mencapai berat badan yang dikehendaki. 
Bayangkan diri anda sudah kurus atau sewaktu zaman kurus anda. Playing with the idea over and over again in your mind. This is very important. 
3. Lihat gambar kurus anda. 

Jika anda ada gambar sewaktu anda kurus, lihat gambar tersebut setiap hari. Jika takde, dapatkan gambar seorang sexy model, lekatkan di dinding atau sebagai wallpaper. Bila anda lihat gambar tersebut setiap masa, ianya membantu anda menurunkan berat badan 'unintentionally'. Motivasi diri amat penting.
4. Follow 7 hour gap. 
Pastikan anda tidak makan/minum sekurang2nya 7 jam sebelum mengambil makanan/minuman seterusnya. Anda boleh mengambil air kosong dalam masa 7 jam tersebut tapi bukannya minuman manis kerana gula juga dianggap 'makanan'. Satu kajian mendapati perut memproses/mencernakan makanan sepenuhnya dalam masa 4 jam. Oleh itu, jika anda mengambil makanan dalam kurang 4 jam, makanan yang anda makan itu definitely bertukar kepada lemak. 
5. Feel good of yourself. 

Be happy. Have a confidence. Anda perlu yakin yang anda juga boleh mempunyai bentuk badan yang menarik seperti model idaman anda. Love yourself.
6. Rasa excited untuk kuruskan badan. 

Excitement penting untuk membantu anda menurunkan berat badan. It is a positive energy. Bila anda project positive energy, anda juga akan attract positive energy. 

7. Berniat untuk menjadi sihat.

Badan yang sihat adalah idaman kita semua. Bila berat anda melebihi dari yang sepatutnya, ianya meningkatkan risiko mendapat penyakit berbahaya.
Walaupun ianya nampak mudah, disiplin diri yang tinggi juga memainkan peranan penting dalam mendapatkan berat badan yang ideal. Good luck! 

*Chill Out From*


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Analytic